4ο και 9ο νηπιαγωγείο Πειραιά: Οι φωνές των μαθητών έφτασαν στο Διεθνές φόρουμ «Visible thinking»

4ο και 9ο νηπιαγωγείο Πειραιά: Οι φωνές των μαθητών έφτασαν στο Διεθνές φόρουμ «Visible thinking»

Η Κυριακή Μέλλιου, σύμβουλος νηπιαγωγών στην Διεύθυνση Εκπαίδευσης Πειραιά, μιλά στο Infokids και την Κλέλια Κλουντζού.

*Συνέντευξη στην Κλέλια Κλουντζού

Τι γίνεται όταν σε μία μικρή κοινότητα όπως είναι το νηπιαγωγείο ο μαθητικός πληθυσμός είναι πολυπολιτισμικός; Είναι εύκολη η συμβίωση μεταξύ παιδιών προσχολικής ηλικίας, που δεν μιλούν την ίδια γλώσσα, έχουν διαφορετική κουλτούρα και θρησκεία;

Την απάντηση έρχονται να δώσουν οι λιλιπούτειοι μαθητές του 4ου και 9ου νηπιαγωγείου Πειραιά, οι οποίοι με τις ικανότητές τους, ξεχώρισαν στο διεθνές φόρουμ «Visible thinking» στη Φλόριντα των Ηνωμένων Πολιτειών! Οι σύγχρονες και καινοτόμες πρακτικές που εφαρμόζουν οι δασκάλες τους Καλλιόπη Νικολοπούλου και Βασιλική Βουργανά, μαζί με την Κυριακή Μέλλιου, σύμβουλο νηπιαγωγών στη Διεύθυνση Εκπαίδευσης Πειραιά, κέρδισαν τις παγκόσμιες εντυπώσεις!

Η «ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑ» ΣΤΙΣ ΣΧΟΛΙΚΕΣ ΤΑΞΕΙΣ ΔΕΝ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΕΜΠΟΔΙΟ!

– Για ποιους λόγους ήταν αναγκαίο να εφαρμοστεί ένας διαφορετικός τρόπος διδασκαλίας ;

«Η «διαφορετικότητα» αποτελεί μία πραγματικότητα των σχολικών τάξεων του 21ου αιώνα που εμπλουτίζει τη μαθησιακή εμπειρία και ένα δικαίωμα των παιδιών, συνώνυμο με τη συναισθηματική τους ασφάλεια και ευημερία. Τα νηπιαγωγεία του Πειραιά αποτελούν χαρακτηριστικό παράδειγμα πολιτισμικής και γλωσσικής διαφορετικότητας, άρρηκτα συνδεδεμένης με την ιστορία της πόλης, που δημιουργήθηκε και εξακολουθεί να διαμορφώνεται από τη μετανάστευση. Ειδικότερα στο 4ο και 9ο Νηπιαγωγείο Πειραιά φοιτούν συστηματικά, παιδιά διαφορετικών εθνικοτήτων που ούτε τα ίδια αλλά ούτε και οι γονείς τους μιλούν ελληνικά. Επομένως η αξιοποίηση δημιουργικών και αμοιβαία κατανοητών συνθηκών επικοινωνίας, είναι πρωταρχική ανάγκη για τις/ τους εκπαιδευτικούς», αναφέρει η Κυριακή Μέλλιου, σύμβουλος νηπιαγωγών στην Διεύθυνση Εκπαίδευσης Πειραιά.

ΟΙ ΠΡΩΤΟΠΟΡΙΑΚΕΣ ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ ΠΟΥ ΒΟΗΘΟΥΝ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΝΑ ΕΚΦΡΑΣΤΟΥΝ!

-Ποιες είναι οι πρωτοποριακές πρακτικές που χρησιμοποιείτε σε αυτά τα δύο νηπιαγωγεία;

«Μέσα από τη μακροχρόνια συνεργασία της εκπαιδευτικής μας κοινότητας με τον Οργανισμό Project Zero του Πανεπιστημίου Harvard που μας έχει εξοπλίσει με σύγχρονες στρατηγικές καλλιέργειας ικανοτήτων, καθώς και στο πλαίσιο της συμμετοχής μου στην εκπόνηση του Νέου Προγράμματος Σπουδών του Νηπιαγωγείου, σχεδιάστηκαν δύο πρωτοποριακές πρακτικές που αξιοποιούν την υπολογιστική σκέψη και το παιχνίδι ως εναλλακτικούς γραμματισμούς για τη συνεργατική δημιουργία ιστοριών.»

-Πώς ανταποκρίνονται οι μαθητές ;

«Τα παιδιά νιώθουν χαρούμενα, συμμετέχουν, εμπλέκονται, συνεργάζονται και επικοινωνούν. Οι αφηγηματικές πρακτικές που εφαρμόζονται αναγνωρίζουν τα μοναδικά ταλέντα των παιδιών και παρέχουν την ευκαιρία να τα χρησιμοποιήσουν με τέτοιο τρόπο, ώστε να νιώθουν σημαντικά μέλη της ομάδας. Είτε κατασκευάζοντας και δίνοντας ζωή στους χαρακτήρες της ιστορίας, είτε δημιουργώντας το αλγοριθμικό μονοπάτι της αφήγησης, κάθε παιδί βρίσκει ένα ισότιμο μαθησιακό μονοπάτι που το κάνει να νιώθει ξεχωριστό για την προσφορά του στο συλλογικό έργο.»

Η ΓΛΩΣΣΑ ΔΕΝ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΕΜΠΟΔΙΟ ΓΙΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ!

-Τελικά η γλώσσα δεν αποτελεί εμπόδιο για τα παιδιά στην προσχολική ηλικία;

«Ο προφορικός λόγος είναι ένας μόνο από τους πολλούς κώδικες επικοινωνίας των παιδιών αυτής της ηλικίας. Όπως αναφέρει ο μεγάλος παιδαγωγός Loris Malaguzzi, τα παιδιά έχουν «100 γλώσσες» για να εκφράσουν τις ιδέες, τις εμπειρίες τους και να αναπαραστήσουν τα συναισθήματά τους. Το παιχνίδι, η ζωγραφική, η δραματοποίηση, η μουσική, ο σχεδιασμός, ο προγραμματισμός συγκαταλέγονται σε αυτές τις 100 διαφορετικές γλώσσες με τις οποίες τα παιδιά ονειρεύονται, συνομιλούν, συμμετέχουν και δρουν.»

ΤΑ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΑ ΤΟΥ ΠΕΙΡΑΙΑ ΣΤΟ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΦΟΡΟΥΜ!

-Μιλήστε μας για την εμπειρία σας στο εκπαιδευτικό φόρουμ των Ηνωμένων Πολιτειών.

«Το εκπαιδευτικό φόρουμ με τίτλο “Visible Thinking” και εμπνεύστρια την ακαδημαϊκό Dr. Angela Salmon αποτελεί μία διεθνή συνάντηση ανθρώπων της θεωρίας και της πράξης με σημείο αναφοράς την προσχολική εκπαίδευση. Είναι η τρίτη φορά που καλούμαστε να παρουσιάσουμε το πρωτοποριακό έργο των νηπιαγωγείων μας σε μία διεθνή κοινότητα με ερευνητές ακαδημαϊκών ιδρυμάτων, όπως το πανεπιστήμιο Harvard, παγκόσμιους εκπαιδευτικούς φορείς όπως ο ΟΟΣΑ και συμμετέχοντες από διάφορες χώρες του πλανήτη».

– Ήσασταν οι μοναδικοί εκπρόσωποι όχι μόνο της Ελλάδας αλλά και της
Ευρωπαϊκής προσχολικής εκπαίδευσης! Τι ήταν αυτό που σας ξεχώρισε;

«Το πάθος των εκπαιδευτικών, όπως η Καλλιόπη Νικολοπούλου και η Βασιλική Βουργανά, φετινές συμμετέχουσες του Visible Thinking, στο να αλλάξουν το σχολικό τους μικρόκοσμο και να κάνουν τις φωνές των μικρών μαθητών/τριών τους να ακουστούν σε ολόκληρο τον κόσμο. Μία κινητήρια δύναμη που ωστόσο προϋποθέτει επιστημονικό σχεδιασμό, επιμονή, προσήλωση, συστηματικότητα, έρευνα και δράση».

«Η ΓΡΑΦΕΙΟΚΡΑΤΙΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΕΓΚΛΩΒΙΖΕΙ ΤΟ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΕΡΓΟ»

Πού υστερεί η προσχολική εκπαίδευση στην Ελλάδα και τι αλλαγές πρέπει να γίνουν κατά τη γνώμη σας;

«Η έλλειψη υποδομών και η γραφειοκρατία που εγκλωβίζει το παιδαγωγικό έργο σε διοικητικά καθήκοντα, στερώντας πολλές φορές ποιοτικά χαρακτηριστικά από τη μαθησιακή διαδικασία. Το 2022 ο ΟΟΣΑ στην έκδοση “Big Picture Thinking: How to educate the whole person for an interconnected world” συμπεριέλαβε το έργο των νηπιαγωγείων μας, ανάμεσα στις διεθνείς εκπαιδευτικές πρακτικές που συμβάλλουν στην καλλιέργεια παγκόσμιων ικανοτήτων. Στη Διεύθυνση πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Πειραιά, συνεχίζουμε να προσπαθούμε και να επιδιώκουμε μία ποιοτική, συμπεριληπτική και επιδραστική προσχολική εκπαίδευση.»

Διαβάστε επίσης:

«Η πιο σημαντική δυσκολία για έναν γονιό είναι η ίδια η αποδοχή»

Ινέ Αλεξάκη: Η καθηγήτρια αγγλικών με τους 200k followers μιλάει στο Infokids!

Λυγερή Λημνιού: Η μητέρα πίσω από τον επιτυχημένο λογαριασμό Limnios Family μιλάει στο Infokids!