Γιατί ο αθλητισμός είναι πολύτιμος για την ψυχοσυναισθηματική υγεία των παιδιών; Η αθλητική ψυχολόγος μιλά στο Infokids.gr

Γιατί ο αθλητισμός είναι πολύτιμος για την ψυχοσυναισθηματική υγεία των παιδιών; Η αθλητική ψυχολόγος μιλά στο Infokids.gr

Ο αθλητισμός και η άσκηση ανήκουν σε εκείνες τις φυσικές δραστηριότητες που ενισχύουν την ανάπτυξη των παιδιών όχι μόνο σε σωματικό επίπεδο μαθαίνοντας νέες ικανότητες, αλλά τους δίνουν την ευκαιρία να εκφραστούν και να ξεκινήσουν το μεγάλο ταξίδι της ανακάλυψης του εαυτού και της ταυτότητας τους ενώ οδηγούνται σταδιακά προς την ενηλικίωση, έχοντας ως εφόδιο μια σειρά από ηθικές αξίες απαραίτητες για την ολοκλήρωση της προσωπικότητας τους. Η συμμετοχή στον αθλητισμό και την άσκηση αποτελεί, γενικά, μια ευχάριστη συναισθηματική εμπειρία και τα παιδιά που είναι ενεργά σωματικά χαρακτηρίζονται από μια θετική διάθεση.

Ο δημοσιογράφος Λουκάς Χριστοδουλίδης με τη βοήθεια της εγγεγραμμένης συμβουλευτικής ψυχολόγου με εξειδίκευση στην αθλητική ψυχολογία Θάλειας Παναγή μας παρουσιάζουν τι προσφέρει ο αθλητισμός στην παιδική ψυχολογία.

Θα ήθελα για αρχή να μου απαντήσετε ως ειδικός στο τι προσφέρει ο αθλητισμός στην παιδική ψυχολογία;

Τα οφέλη που προκύπτουν και που προσφέρει η ενασχόληση με τον αθλητισμό είναι αναμφίβολα πάρα πολλά: τόσο στο κοινωνικό τομέα αφού ένα παιδί κοινωνικοποιείται, γνωρίζει κόσμο, μαθαίνει να ακολουθεί κανόνες, να συνεργάζεται.

Στο ψυχολογικό τομέα ένα παιδί που ασχολείται με τον αθλητισμό μαθαίνει μέσα από αυτό πως να διαχειρίζεται τα συναισθήματα του (χαρά, λύπη, επιτυχία, αποτυχία) χτίζει αυτοπεποίθηση κάθε φορά που καταφέρνει να πετύχει ένα στόχο, είναι πιο συγκεντρωμένο κοκ. Μαθαίνει πώς να θέτει στόχους ή πιο σωστά μαθαίνει μέσα από την ενασχόληση του ότι είναι σημαντικό να έχουμε στόχους και να δουλεύουμε σε αυτούς.

Τέλος, ένα παιδί που ασχολείται με τον αθλητισμό, κερδίζει το ότι γυμνάζεται άρα μαθαίνει ότι και για λόγους υγείας είναι καλό να γυμνάζομαι, (μην ξεχνάμε ότι νους υγιής εν σώματι υγιή), αναπτύσσει διάφορες δεξιότητες και γυμνάζει διάφορα μέρη του σώματος του που μπορεί στο μέλλον εάν επιλέξει ένα άλλο άθλημα να τον έχει βοηθήσει η ενασχόληση του σε μικρή ηλικία με διάφορες δραστηριότητες (πιο συγκεκριμένα συστήνεται η ενασχόληση με ποικίλα αθλήματα για να πετύχουμε την παράλληλη και πολυεπίπεδη ανάπτυξη του παιδιού πχ νεύρο μυϊκός συντονισμός).

Εν συντομία θα ήθελα να αναφερθούμε και στον ρόλο του “αθλητικού ψυχολόγου”…

Ο αθλητικός ψυχολόγος έχει ως ιδιότητα την μεγιστοποίηση της απόδοσης του αθλητή! Με λίγα λόγια ο στόχος μας είναι να βοηθήσουμε τον κάθε αθλητή να διαχειριστεί τόσο τα συναισθήματα, όσο και τις σκέψεις του για να πετύχει καλύτερη απόδοση!

Σημαντικό όμως να αναφέρουμε ότι ένας αθλητικός ψυχολόγος έχει να κάνει και με προπονητές (αφού και αυτοί έχουν απόδοση και χρειάζεται να διαχειριστούν οτιδήποτε τους επηρεάζει για να μπορέσουν να βοηθήσουν καλύτερα τους αθλητές τους), έχουμε να κάνουμε με διαιτητές αλλά ακόμα και με γονείς!

Με γονείς αφού έχουν άμεση επιρροή στον αθλητή και χρειάζεται να η ορίζουν ξεκάθαρα ποιος είναι ο ρόλος τους και που ξεκινά ή σταματά η εμπλοκή τους. Τέλος, σε επίπεδο ομάδας ένας αθλητικός ψυχολόγος έχει να κάνει με όλους όσους ασχολούνται με τους αθλητές ακόμη και με τους διοικούντες. Συνεπώς ο ρόλος του αθλητικού ψυχολόγου είναι πολυεπίπεδος και δεν περιορίζεται μόνο στον αθλητή.

Τι εννοούμε όταν αναφερόμαστε σε “αθλητική αυτοπεποίθηση” αλλά και πως αυτή μπορεί να ενισχυθεί από την παιδική κιόλας ηλικία;

Αθλητική αυτοπεποίθηση έχει να κάνει με την αυτοπεποίθηση του αθλητή! Μπορεί ένας αθλητής ως άνθρωπος να έχει υψηλή αυτοπεποίθηση παρόλα αυτά στον αθλητισμό μπορεί να μην έχει τόσο ψηλή αυτοπεποίθηση. Υπάρχουν πολλοί τρόποι που θα μπορούσε να ενισχυθεί Παρόλα αυτά στη κάθε περίπτωση αθλητή δουλεύει διαφορετικά. Πρέπει να δούμε γιατί ο αθλητής έχει χαμηλή αυτοπεποίθηση τι σκέφτεται και πως τον επηρεάζει και μετά να βοηθήσουμε πρακτικά τον αθλητή να την αυξήσει.

Πώς μπορούν οι ίδιοι οι γονείς να αντιμετωπίσουν το άγχος και τις απαιτήσεις αν θέλετε που υπάρχουν στον παιδικό αθλητισμό;

Για να μπορέσουν οι γονείς να αντιμετωπίσουν το άγχος και τις απαιτήσεις που υπάρχουν στον παιδικό αθλητισμό χρειάζεσαι αρχικά να γνωρίζουν ξεκάθαρα ποιος είναι ο ρόλος τους, που ξεκινά και που σταματά η εμπλοκή τους. Είναι σημαντικό να μην τους αδικούμε αφού τις πλείστες φορές κάνουν πράγματα επειδή «νομίζουν» ότι βοηθούν.

Ο κάθε προπονητής και υπεύθυνος της Ακαδημίας χρειάζεσαι να τους εξηγεί τις απαιτήσεις του αθλήματος, το πλάνο και τους στόχους της χρονιάς! Ο ρόλος του γονέα θα πρέπει να περιοριστεί στο υποστηρικτικό κομμάτι (μεταφορά προς και από την προπόνηση, να πληρώνει, να ενθαρρύνει το παιδί του)! Τα υπόλοιπα είναι θέμα του προπονητή.

Για το τέλος, θα ήθελα από εσάς 3 συμβουλές προς τους γονείς των παιδιών του αθλητισμού που θα συμβάλουν στην πρόοδό τους.

Θα συμβούλευα τα εξής:

1.Υπομονή (είναι μικρά τα παιδιά και τα αποτελέσματα θα έρθουν σε βάθος χρόνου)

2. Αφήστε τα παιδιά σας να ΑΠΟΛΑΥΣΟΥΝ το ταξίδι του αθλητισμού και να ανακαλύψουν διάφορες πτυχές του αυτού τους καθώς και να χτίσουν την προσωπικότητα τους

3. Προσπαθήστε τα δικά σας θέλω να τα κρατήσετε για τον εαυτό σας και αφήστε τα παιδιά σας να ζήσουν και να πετύχουν τα δικά τους ΘΕΛΩ.

 

Διαβάστε επίσης:

Ο Γιάννης Στάνκογλου εύχεται στην 14χρονη κόρη του για τα γενέθλιά της – Το τρυφερό video που έχει σαρώσει σε Like

Επίδομα Παιδιού: Καλά νέα για τους δικαιούχους γονείς – Πληρώνεται νωρίτερα η τρίτη δόση – Ποιοι θα δουν αλλαγές στα ποσά

Πανελλήνιες 2023: Ανακοινώνονται οι βάσεις για την εισαγωγή των μαθητών στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση