Μείωση του χρόνου παιχνιδιού: Ποιες είναι οι επιπτώσεις στην ψυχική υγεία των παιδιών;

Μείωση του χρόνου παιχνιδιού

Μείωση του χρόνου παιχνιδιού: Ποιες είναι οι επιπτώσεις στην ψυχική υγεία των παιδιών;

Πώς η έλλειψη ανεξαρτησίας επηρεάζει την ψυχική υγεία των παιδιών;

Σε μία καθημερινότητα που χαρακτηρίζεται όλο και περισσότερο από γρήγορους ρυθμούς και υψηλές ακαδημαϊκές προσδοκίες, η ψυχική υγεία των παιδιών έχει τεθεί υπό συζήτηση. Μια πρόσφατη μελέτη που δημοσιεύτηκε στο Journal of Pediatrics ρίχνει φως σε μια ανησυχητική τάση – την αύξηση των διαταραχών ψυχικής υγείας μεταξύ των παιδιών σχολικής ηλικίας και των εφήβων. Αυτή η ανησυχητική άνοδος αποδίδεται στην έλλειψη ευκαιριών για τα παιδιά να συμμετέχουν σε παιχνίδι, να εξερευνούν και να μαθαίνουν χωρίς τη συνεχή επίβλεψη και τον έλεγχο των ενηλίκων.

Τι ρόλο παίζει η ανεξαρτησία στην ψυχική υγεία των παιδιών;

Η έρευνα, που διεξήχθη από τρεις εξέχοντες ειδικούς στην ανάπτυξη του παιδιού, αποκάλυψε τη βασική σημασία της ανεξαρτησίας και του αυτοκατευθυνόμενου παιχνιδιού στη ζωή των παιδιών. Ο David F. Bjorklund, συγγραφέας της μελέτης και καθηγητής στο Τμήμα Ψυχολογίας στο Κολλέγιο Επιστημών Charles E. Schmidt του Πανεπιστημίου Florida Atlantic, τονίζει ότι οι ανεξάρτητες δραστηριότητες είναι βασικής σημασίας για την ανάπτυξη των παιδιών. Και δυστυχώς, αυτά συχνά παραβλέπονται στον σημερινό κόσμο.

Ο Bjorklund σημειώνει: «Ακούνε ελάχιστα από τα αντισταθμιστικά μηνύματα ότι εάν τα παιδιά θέλουν να μεγαλώσουν σωστά, χρειάζονται συνεχώς αυξανόμενες ευκαιρίες για ανεξάρτητη δραστηριότητα, συμπεριλαμβανομένου του αυτοκατευθυνόμενου παιχνιδιού και της ουσιαστικής συνεισφοράς στην οικογενειακή και κοινωνική ζωή, τα οποία είναι σημάδια ότι είναι αξιόπιστοι, υπεύθυνοι και ικανοί άνθρωποι».

Η ακαδημαϊκή πίεση και ο αντίκτυπός της στην ψυχική υγεία των παιδιών

Ένας σημαντικός παράγοντας που συμβάλλει στη μείωση του ανεξάρτητου παιχνιδιού είναι η αύξηση του σχολικού χρόνου και η μεγάλη πίεση στα παιδιά να αριστεύουν ακαδημαϊκά. Καθώς τα παιδιά υποβάλλονται σε περισσότερες ώρες στην τάξη και αυξάνονται οι προσδοκίες, ο φόβος της ακαδημαϊκής αποτυχίας και η ανεπαρκής επίδοση γίνονται πηγές αγωνίας. Η επιδίωξη της ακαδημαϊκής επιτυχίας έχει συχνά προτεραιότητα έναντι της καλής ανατροφής καλά και της ψυχικής υγείας των παιδιών.

Η σύνδεση μεταξύ σωματικής δραστηριότητας και ψυχικής υγείας

Η έρευνα υπογραμμίζει περαιτέρω τη στενή σχέση μεταξύ της σωματικής δραστηριότητας και της ψυχικής υγείας των παιδιών. Πρόσφατες μελέτες έχουν δείξει ότι η φυσική δραστηριότητα σχετίζεται με σημαντική μείωση των συμπτωμάτων κατάθλιψης μεταξύ των παιδιών και των εφήβων. Ωστόσο, μια μελέτη που διεξήχθη στην Ινδία σε νέους 15 έως 17 ετών σε 27 πολιτείες αποκάλυψε ότι ένα εκπληκτικό 25,2% των εφήβων δεν πληρούσαν τις οδηγίες μέτριας έως έντονης σωματικής δραστηριότητας.

Επιπλέον, μια μελέτη του 2017 διαπίστωσε ότι τα παιδιά στην Ινδία έχουν λιγότερες ευκαιρίες να παίξουν σε εξωτερικούς χώρους από ό,τι είχαν οι γονείς τους κατά την παιδική τους ηλικία. Μια ακόμα έρευνα έδειξε ότι πάνω από τα μισά παιδιά παίζουν έξω για μία ώρα ή λιγότερο κάθε μέρα, υπογραμμίζοντας περαιτέρω τη μείωση του παιχνιδιού σε εξωτερικούς χώρους.

Ο ρόλος του ριψοκίνδυνου παιχνιδιού 

Η ανεξαρτησία και το αυτοκατευθυνόμενο παιχνίδι συχνά περιλαμβάνουν έναν βαθμό ανάληψης ρίσκου, όπως το να σκαρφαλώνεις ψηλά σε ένα δέντρο ή να εξερευνάς άγνωστα μέρη. Σε αντίθεση με τις ανησυχίες των γονιών, αυτό το «ριψοκίνδυνο παιχνίδι» εξυπηρετεί στην πραγματικότητα έναν βασικό σκοπό στην ανάπτυξη των παιδιών. Τα βοηθά στην προστασία από την ανάπτυξη φοβιών και άγχους, ενισχύοντας την αυτοπεποίθησή τους για την αντιμετώπιση απρόβλεπτων περιστατικών.

Αναγνωρίζοντας τη σταδιακή πτώση στην ανεξάρτητη δραστηριότητα

Σε αντίθεση με άλλες κρίσεις, όπως η πανδημία του COVID-19, η μείωση της ανεξάρτητης δραστηριότητας και ο αντίκτυπός της στην ψυχική υγεία των παιδιών μας έχει σιγά-σιγά επικρατήσει εδώ και δεκαετίες, συχνά ξεφεύγοντας από την αντίληψή μας. Αυτή η κρίση είναι μοναδική γιατί δεν είναι το αποτέλεσμα ενός εξαιρετικά μεταδοτικού ιού αλλά, μάλλον, το αποτέλεσμα καλών προθέσεων που έχουν φτάσει στα άκρα – προθέσεις προστασίας των παιδιών και παροχής όσων πίστευαν ότι ήταν καλύτερο, που συχνά ερμηνεύεται ως περισσότερη εκπαίδευση, τόσο εντός και εκτός σχολείων.

Εξασφάλιση ισορροπίας για την ψυχική υγεία των παιδιών

Η μελέτη υπογραμμίζει την επείγουσα ανάγκη επίτευξης ισορροπίας μεταξύ της προστασίας των παιδιών και της ενίσχυσης της ανεξαρτησίας τους. Οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί πρέπει να εξασφαλίσουν ότι τα παιδιά έχουν τον χρόνο και τον χώρο για να συμμετάσχουν σε αυτοκατευθυνόμενο παιχνίδι και να συνεισφέρουν ουσιαστικά στην οικογενειακή και κοινωνική ζωή.

Διαβάστε επίσης: 

Γιατί τα πάρα πολλά παιχνίδια στο σπίτι κάνουν τελικά κακό στα παιδιά;

Τρεις συμβουλές που έδωσε ο Stephen Hawking στα παιδιά του και ισχύουν για κάθε παιδί