Παιδί με δυσλεξία: Πώς δίνει Πανελλήνιες εξετάσεις; Προφορικά ή γραπτά;

Παιδί με δυσλεξία

Παιδί με δυσλεξία: Πώς δίνει Πανελλήνιες εξετάσεις; Προφορικά ή γραπτά;

Αναλυτικά το κομμάτι της εγκυκλίου του Υπουργείου για τις προφορικές εξετάσεις.

Η δυσλεξία αποτελεί μια δυσκολία για πολλούς νέους κατά τη διάρκεια του σχολείου τους. Όμως, με την πρόοδο στην εκπαίδευση και την αναγνώριση των διαφορετικών αναγκών των μαθητών, έχουν δημιουργηθεί μέτρα υποστήριξης που επιτρέπουν στα παιδιά με δυσλεξία να αντιμετωπίσουν με επιτυχία διάφορες εκπαιδευτικές φάσεις, συμπεριλαμβανομένων και των εξετάσεων όπως οι Πανελλήνιες Εξετάσεις.

Παιδί με δυσλεξία: Πώς δίνει Πανελλήνιες εξετάσεις;

Η βάση για τη διευκόλυνση αυτών των μαθητών στις εξετάσεις έχει τεθεί από τον Νόμο 958/1979 (ΦΕΚ 191 Α΄), ο οποίος ορίζει τις προϋποθέσεις για τη διευκόλυνση των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στις εξετάσεις. Σύμφωνα με αυτόν, οι υποψήφιοι με δυσλεξία έχουν το δικαίωμα να εξεταστούν προφορικά, κατόπιν αίτησής τους, εάν είναι αδύνατον γι’ αυτούς να υποβληθούν σε γραπτή εξέταση λόγω της δυσλεξίας τους.

Το πλεονέκτημα της προφορικής εξέτασης είναι ότι επιτρέπει στους μαθητές με δυσλεξία να επιδείξουν τις γνώσεις τους και τις ικανότητές τους με έναν τρόπο που είναι πιο φυσικός και άνετος για αυτούς. Κατά τη διάρκεια της προφορικής εξέτασης, ο μαθητής έχει τη δυνατότητα να απαντήσει στις ερωτήσεις του εξεταστή με τον τρόπο που τον βολεύει περισσότερο, χωρίς τον περιορισμό που μπορεί να αισθάνεται κατά τη γραπτή εξέταση.

Ωστόσο, είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι η προφορική εξέταση δεν είναι υποχρεωτική για όλους τους μαθητές με δυσλεξία. Κάθε περίπτωση εξετάζεται ξεχωριστά και απαιτεί αίτηση από τον ίδιο τον υποψήφιο ή τον νόμιμο εκπρόσωπό του, σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς και τους ειδικούς υποστηρικτές του.

Αναλυτικά το κομμάτι της εγκυκλίου του Υπουργείου για τις προφορικές εξετάσεις:

Α. ΥΠΟΨΗΦΙΟΙ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΑ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ ΠΟΥ ΕΞΕΤΑΖΟΝΤΑΙ ΠΡΟΦΟΡΙΚΑ

  1. Εξετάζονται προφορικά, κατόπιν αίτησής τους, οι υποψήφιοι/ες που αδυνατούν να υποστούν γραπτή εξέταση επειδή:
  1. είναι τυφλοί, σύμφωνα με τον Ν.958/1979 (ΦΕΚ 191 Α΄) ή έχουν ποσοστό αναπηρίας στην όρασή τους τουλάχιστον 67% ή είναι αμβλύωπες με ποσοστό αναπηρίας στην όρασή τους τουλάχιστον 67%,
  2. έχουν κινητική αναπηρία μόνιμη ή προσωρινή τουλάχιστον 67%, που συνδέεται με τα άνω άκρα,
  3. πάσχουν από σπαστικότητα των άνω άκρων,
  4. παρουσιάζουν ειδικές μαθησιακές δυσκολίες όπως δυσλεξία, δυσγραφία, δυσαριθμησία, δυσαναγνωσία, δυσορθογραφία.

Για τις περιπτώσεις (i) έως και (iii), η σχετική αίτηση υποβάλλεται στο Λύκειο κατάθεσης της Αίτησης- Δήλωσης για συμμετοχή στις πανελλαδικές εξετάσεις συνοδευόμενη από απόφαση των οικείων Κέντρων Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕΔΑΣΥ) για αντικατάσταση της γραπτής εξέτασης με προφορική, με την επιφύλαξη της ανωτέρω εντός του πλαισίου επισήμανσης. Η ανωτέρω απόφαση εκδίδεται από τα ΚΕΔΑΣΥ λαμβάνοντας υπόψη τις γνωματεύσεις που χορηγούνται από τα Κέντρα Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕΠΑ) ή τις Ανώτατες Υγειονομικές Επιτροπές Πιστοποίησης Αναπηρίας της παρ. 2 του άρθρου 17 του Ν.4058/2012 (ΦΕΚ 63 Α’) στο πλαίσιο της συνεργασίας των ΚΕΔΑΣΥ με τα ΚΕΠΑ και τις Ανώτατες Υγειονομικές Επιτροπές Πιστοποίησης Αναπηρίας σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 11 του Ν.4823/2021 (ΦΕΚ 136 Α΄).

Διαβάστε επίσης:

Πανελλήνιες 2024: Τι ισχύει για την εξέταση των υποψηφίων με αναπηρία/ ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες;