Στέρηση διαλείμματος: Γιατί δεν πρέπει να συμβαίνει

Στέρηση διαλείμματος

Στέρηση διαλείμματος: Γιατί δεν πρέπει να συμβαίνει

Γιατί ένας εκπαιδευτικός ή και γονέας δεν πρέπει να στερεί το διάλειμμα από το παιδί;

Η εκπαίδευση των παιδιών είναι μια σημαντική πρόκληση που απαιτεί την προσεκτική εξέταση των μεθόδων που χρησιμοποιούνται. Η Ευτυχία Βαρσαμή, παιδοψυχολόγος, αναδεικνύει ένα σημαντικό ζήτημα στον χώρο της εκπαίδευσης, μέσα από ανάρτησή της στο Instagram, τη στέρηση του διαλείμματος. Πρόκειται για μια πρακτική που ίσως να φαίνεται ως αποδοτική, αλλά στην πραγματικότητα, αν αγνοηθούν οι ρίζες των προβλημάτων, δεν προσφέρει λύση. Επίσης, αποκαλύπτει τον κίνδυνο να μην εξελιχθεί σωστά η διαδικασία ανάπτυξης του παιδιού.

Η στέρηση του διαλείμματος αποτελεί μια εξουσιαστική πρακτική που αντί να βοηθά στην εκπαίδευση και την ανάπτυξη των παιδιών, την ανατρέπει. Το διάλειμμα δεν είναι απλά χρόνος ανάπαυσης αλλά και μια πολύτιμη στιγμή που συμβάλλει στην εκτόνωση, την ψυχοκινητική ανάπτυξη, την κοινωνικοποίηση και τις ψυχοκοινωνικές σχέσεις των παιδιών.

Η αντίσταση στη στέρηση του διαλείμματος είναι κρίσιμη για τη δημιουργία ενός περιβάλλοντος εκπαίδευσης που υποστηρίζει την πλήρη ανάπτυξη των παιδιών. Οι εκπαιδευτικοί και οι γονείς πρέπει να συνειδητοποιήσουν τη σημασία του διαλείμματος και να διασφαλίσουν ότι κάθε παιδί έχει την ευκαιρία να απολαμβάνει αυτήν τη σημαντική στιγμή στο πλαίσιο της εκπαίδευσης του. Μόνο έτσι θα μπορέσουμε να προσφέρουμε στα παιδιά μας μια πλήρη και ισορροπημένη εκπαίδευση που θα τους εφοδιάσει για το μέλλον τους.

Συγκεκριμένα, η παιδοψυχολόγος αναφέρει: 

‘Στέρηση διαλείμματος ή αλλιώς άλλη μια εξουσιαστική μέθοδος που φαίνεται να «λειτουργεί» αλλά μόνο σαν φόβητρο μιας και αν δε βρούμε τη ρίζα του κάθε προβλήματος δε θα βρούμε και τη σωστή λύση. Ξεκάθαρα ‘ΟΧΙ’ στη στέρηση διαλείμματος μιας και ενιαία να ποστ παστό μέρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας και της διαδικασίας ανάπτυξης του παιδιού!

Το διάλειμμα είναι:

  • εκτόνωση
  • Ψυχοκινητική ανάπτυξη
  • Κοινωνικοποίηση
  • Ευκαιρείς για ψυχοκοινωνικές σχέσεις

Τα παιδιά επικοινωνούν σε ένα άλλο πλαίσιο και εξασκούνται σε πολλές δεξιότητες επικοινωνίας και επίλυσης προβλημάτων. Στις σχολικές αυλές τα παιδιά με ανεπτυγμένη την κιναισθητική νοημοσύνη έχουν την ευκαιρία για καλύτερη αυτοπεποίθηση και αυτοεκτίμηση. Να βρουν τη θέση τους μέσα σε μια ομάδα.

Αν αφήσεις στην τάξη ένα παιδί με κιναισθητική νοημοσύνη (για παράδειγμα) του στερείς – μεταξύ άλλων – την έκφραση και παραβιάζεις μια πτυχή της προσωπικότητάς του.

Αν στερήσεις το διάλειμμα ενός παιδιού με ΔΕΠΥ, τότε το μόνο που πετυχαίνεις είναι την επόμενη ώρα να είναι ακόμα πιο δύσκολο να παραμείνει στη δραστηριότητα και στην τάξη.

Μάλιστα φαίνεται, αν ένα παιδί δεν μπορεί να κάτσει πολλή ώρα σε μια μεριά, η λύση θα ήταν να κινηθεί έντονα ως εκτόνωση. 

Τα διαλείμματα έχουν σπουδαία θέση στην εκπαιδευτική διαδικασία. Η στέρηση του διαλείμματος δεν ωφελεί κανέναν. Ο εκπαιδευτικός θα έχει μεγαλύτερο πρόβλημα, αφού το παιδί θα έχει μεγαλύτερη ένταση.

Η στέρηση διαλείμματος στιγματίζει επίσης το παιδί και το απομακρύνει από την ομάδα – παρέα που είναι τόσο σημαντική για την ψυχοκοινωνική ανάπτυξη του παιδιού της σχολικής ηλικίας’.

Διαβάστε επίσης:

Δάσκαλοι, μην στερείτε από τα παιδιά το διάλειμμα, επειδή δεν κάθονται ήσυχα μέσα στην τάξη

Αυτό το Δημοτικό στην Πάρο απέκτησε το ωραιότερο προαύλιο με παιχνίδια και δραστηριότητες που είδαμε ποτέ!