Ποιοι Δήμοι αντιμετωπίζουν προβλήματα με την δίχρονη προσχολική αγωγή – Προς αναβολή η εφαρμογή της

Ποιοι Δήμοι αντιμετωπίζουν προβλήματα με την δίχρονη προσχολική αγωγή – Προς αναβολή η εφαρμογή της

Το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε., όπως είχε δηλώσει ότι θα πράξει κατά τη διάρκεια της συνάντησης με την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας στις 15-7-2019, που είχε ως μοναδικό θέμα την εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης, σε συνεργασία με τα Πρωτοβάθμια Σωματεία προχώρησε σε παρεμβάσεις προς Δήμους, Διευθύνσεις Εκπαίδευσης και Περιφερειακές Διευθύνσεις με στόχο τη διασφάλιση της υλοποίησης του Νόμου για την εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης σε όλη τη χώρα στα δημόσια Νηπιαγωγεία.

Με βάση όλα τα παραπάνω επισημαίνεται ότι:

  • Η καθολική και άμεση εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικήςαγωγής και εκπαίδευσης σε όλη την Ελλάδα θα έπρεπε να είναι εξ’ αρχής η απόφαση της πολιτείας. Σ’ αυτήν την κατεύθυνση όφειλαν να έχουν συνεργαστεί αρμονικά κυβέρνηση και τοπική αυτοδιοίκηση (μόνο στο πλαίσιοτων αρμοδιοτήτων της) και να έχει δραστηριοποιηθεί η ΚΤ.ΥΠ., με την πρόβλεψη όλων των αναγκαίων κονδυλίων από τον κρατικό προϋπολογισμό.
  •  Αποτελούν τεράστιο πρόβλημα οι εξαιρετικά βραδείς και ανεπαρκείς, τελικά,ρυθμοί με τους οποίους λειτουργεί η ΚΤ.ΥΠ. κάτι που καθιστά επιτακτική τηνανάγκη δημιουργίας, σε αντικατάστασή της, ενός δημόσιου φορέα που θαείναι υπεύθυνος για τη σχολική στέγη ο οποίος θα έχει όλο το φάσμα των αρμοδιοτήτων (σχεδιασμό – υλοποίηση – ανέγερση σχολικών κτηρίων) και θαχρηματοδοτείται αποτελεσματικά (απόφαση 88ης Γ.Σ. της Δ.Ο.Ε.)
  • Είναι εξαιρετικά επικίνδυνη για την ελληνική κοινωνία η τακτική υπονόμευσης της εφαρμογής της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής καιεκπαίδευσης που εφαρμόζουν κάποιοι Δήμοι που ακολουθούν τη «γραμμή» τηςΚ.Ε.Δ.Ε. με αποτέλεσμα εξ’ αιτίας της συνειδητής αμέλειάς τους, αν και είχανσυνυπογράψει τις αποφάσεις των τριμερών επιτροπών, να αφήνουν μετέωροπλήθος νηπίων και τις οικογένειές τους, λίγο πριν την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς. Αποδεικνύεται η ορθότητα της θέσης της Δ.Ο.Ε. ότι οι Δήμοι δενέπρεπε να έχουν καμία συμμετοχή στη λήψη αποφάσεων για την ένταξη στηνυποχρεωτική προσχολική αγωγή και εκπαίδευση.

Αυτοί είναι οι Δήμοι που έχουν προβλήματα με δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή

  • Από τον κύκλο επαφών και ενεργειών που πραγματοποίησε το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. προκύπτει ότι:  σε μια σειρά Δήμων όπου η αρχική εκτίμηση ήταν ότι δεν πρόκειται, τελικά, να ξεκινήσει η εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης το σχ. έτος 2019-2020, αν και περιλαμβάνονται στους 114 Δήμους της δεύτερης χρονιάς εφαρμογής, τα όποια προβλήματα αντιμετωπίζονται καιθα ξεκινήσει κανονικά (Δήμοι Ζακύνθου, Ρόδου, Δήμοι Πυλαίας-Χορτιάτη,Παύλου Μελά, Βόλβης, Δέλτα, και Ωραιοκάστρου Νομού Θεσσαλονίκης,Μαλεβιζίου Νομού Ηρακλείου, Αιγάλεω, Ιλίου, Περιστερίου, Ραφήνας-Πικερμίου, Σαρωνικού, Ελευσίνας και Νέας Ιωνίας Νομού Αττικής). Θεωρούμε,βέβαια, αυτονόητο ότι οι προσωρινές λύσεις δεν μπορούν σε καμία περίπτωση να μετατραπούν σε πάγιες και ότι αποτελεί υποχρέωση της πολιτείας η μέριμναγια σχολικές μονάδες που θα ανταποκρίνονται πλήρως στις ανάγκες τωνμαθητών.
  • στους υπόλοιπους Δήμους ( Κεντρικής Κέρκυρας, Κω, Θήρας, Κομοτηνής,Παιανίας, Μαραθώνα, Πεύκης-Λυκόβρυσης, Αμαρουσίου, Κηφισιάς, καιΗρακλείου Αττικής) όπου είτε λόγω αργοπορίας-ολιγωρίας της ΚΤ.ΥΠ. είτε εξ’αιτίας της αρνητικής, υπονομευτικής στάσης των Δήμων, παρουσιάζονταιπροβλήματα, θα πρέπει να εξαντληθεί κάθε προσπάθεια και να ασκηθεί κάθεείδους πίεση, μέχρι και την τελευταία στιγμή, ώστε να αρθούν τα εμπόδια και ηεφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσηςνα γίνει πραγματικότητα για το σχολικό έτος 2019-2020.

Το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. καταθέτει για μια ακόμη φορά τη θέση του κλάδου(86η και 88η Γ.Σ. της Δ.Ο.Ε.) για άμεση εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικήςπροσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης σε όλη την Ελλάδα και ζητά την πλήρηαπεμπλοκή των Ο.Τ.Α. από τη διαδικασία λήψης αποφάσεων που αφορούν τη δημόσια υποχρεωτική εκπαίδευση.Τονίζουμε ότι προκειμένου να ξεπεραστούν τα προβλήματα σε όλουςτους Δήμους και να υπάρξει πλήρης εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικήςπροσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης σε όλη την Ελλάδα, η πολιτική ηγεσίατου Υπουργείου Παιδείας θα πρέπει να λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα(χρηματοδότηση για εκμίσθωση αιθουσών, αγορά οικοπέδων, ανέγερσηκτιρίων, επιτάχυνση των διαδικασιών…) ώστε να αποδείξει έμπρακτα τηβούλησή της για πλήρη εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικήςαγωγής και εκπαίδευσης.

Αυτά είναι τα 3 άμεσα αιτήματα της ΔΟΕ

Αμεσα επιβάλλεται:

 να εξασφαλιστεί χρηματοδότηση από την κυβέρνηση προς τους Δήμους γιατην προμήθεια εξοπλισμού (καρέκλες, τραπέζια κλπ.)

 να διασφαλιστεί ότι η ΚΤ.ΥΠ. θα δραστηριοποιηθεί έντονα και άμεσα για τηνυλοποίηση λύσεων στο κτηριακό ζήτημα.

 να ασκηθεί πίεση από την κυβέρνηση προς τους Δήμους ώστε με ενέργειές τουςνα συμβάλλουν στην άμεση εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικήςπροσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης.

Το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε., με βάση τις θέσεις του κλάδου, υπερασπίζεται το δημόσιο σχολείο και δίνει τη μάχη για την άμεση εφαρμογή της δίχρονηςυποχρεωτικής προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης σε όλη την Ελλάδα.

 

Προς αναβολή η δίχρονη προσχολική αγωγή

Ορατό είναι το ενδεχόμενο η δίχρονη προσχολική αγωγή να μην εφαρμοστεί από τον προσεχή Σεπτέμβριο σε όσους δήμους προβλέπεται από τον έως τώρα σχεδιασμό. Και αυτό διότι κάποιοι δημοτικοί άρχοντες δεν έχουν φροντίσει να εξασφαλίσουν τις απαραίτητες υποδομές ώστε να υποδεχθούν τα τετράχρονα παιδιά της περιοχής τους, τα οποία πρέπει να φοιτήσουν στα νηπιαγωγεία.

Σύμφωνα με πληροφορίες της «Καθημερινής», το υπουργείο Παιδείας θα προχωρήσει σε σχετική νομοθετική ρύθμιση, αναβάλλοντας την εφαρμογή της δίχρονης προσχολικής αγωγής. Ειδικότερα, το σχολικό έτος 2018-2019 η δίχρονη προσχολική εκπαίδευση εφαρμόστηκε σε 184 από τους 325 δήμους της επικράτειας. Για το επόμενο σχολικό έτος 2019-2020 αποφασίστηκε η επέκτασή της σε επιπλέον 114 δήμους. Ωστόσο, όπως φαίνεται, σε κάποιους δήμους υπάρχει έλλειψη αιθουσών. Για τον λόγο αυτό η νέα υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως ζήτησε από τους περιφερειακούς διευθυντές εκπαίδευσης να διαπιστώσουν κατά πόσον τα προβλήματα αυτά είναι υπαρκτά. Η συγκεκριμένη διαδικασία θα ολοκληρωθεί άμεσα.

Οπως δήλωσε στην «Καθημερινή» ο πρόεδρος της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδος (ΔΟΕ) κ. Θανάσης Κικινής, ελλείψεις παρατηρούνται σε περίπου 25 δήμους από τους 114, μεταξύ των οποίων ενδεικτικά η Κηφισιά, η Πεύκη και το Μαρούσι.

Πρόθεση του υπουργείου είναι σε όσους δήμους επιβεβαιωθούν οι ελλείψεις, να εξεταστεί –μέσω νομοθετικής ρύθμισης– η αναβολή της έναρξης της δίχρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης για το 2020-2021.  Συγκεκριμένα, για το 2020-2021 θα ολοκληρωθεί η τρίτη και τελευταία φάση εφαρμογής της προσχολικής αγωγής στην Ελλάδα, με τους τελευταίους 27 δήμους.