Τελικά τα Ελληνόπουλα δεν μαθαίνουν γράμματα: Στοιχεία – σοκ αποδεικνύουν ότι είναι λειτουργικά αναλφάβητα

Τελικά τα Ελληνόπουλα δεν μαθαίνουν γράμματα: Στοιχεία – σοκ αποδεικνύουν ότι είναι λειτουργικά αναλφάβητα

Το φως της δημοσιότητας είδε σήμερα η έκθεση για το 2019 της ανεξάρτητης Αρχής Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (ΑΔΙΠΠΔΕ) και η οποία διαπιστώνει ότι μεγάλη μερίδα των μαθητών ενδέχεται να τελειώσει το σχολείο υστερώντας σημαντικά σε κρίσιμα μαθήματα, που αντιστοιχούν σε βασικές δεξιότητες για τη ζωή.

Κάτω από τη βάση τα Ελληνόπουλα στις γνώσεις

Η ΑΔΙΠΠΔΕ επικαλείται για το συμπέρασμά της αυτό τα στοιχεία από τις απογοητευτικές επιδόσεις των μαθητών της Β Λυκείου σε Γενικά και Επαγγελματικά Λύκεια για το σχολικό έτος 2017-2018.

Ενδεικτικά στα γενικά λύκεια:

Στην Γλώσσα το 7,1% των μαθητών βαθμολογήθηκε κάτω από τη βάση
Στη Φυσική βαθμολογία κάτω από τη βάση πήραν 1 στου δύο μαθητές (48,4%)
Στην Άλγεβρα το ποσοστό των βαθμολογιών κάτω από τη βάση ήταν 38,9% και στη Γεωμετρία 44,2%

Ακόμα χειρότερη είναι η εικόνα στα επαγγελματικά λύκεια:

Ένας στους πέντε πήρε κάτω από τη βάση στη Γλώσσα
Το 52,7% πήρε κάτω από τη βάση στην Άλγεβρα και το 51,3% στη Γεωμετρία
Στο 41% οι βαθμολογίες κάτω από τη βάση στη Φυσική και στο 40,8% στη Χημεία.

Πού εστιάζεται το μαθησιακό κενό των μαθητών

«Τα προβλήματα που εμφανίζονται στο Λύκειο, σε σύγκριση με το Δημοτικό και το Γυμνάσιο, δεν είναι προβλήματα αποκλειστικά του Λυκείου, αλλά όλων των βαθμίδων που συσσωρευτικά κατέληξαν στο Λύκειο» επισημαίνει στην έκθεσή της η ΑΔΙΠΠΔΕ και τονίζει: «Προβληματίζει, βέβαια, το γεγονός ότι οι αντιλήψεις και οι πρακτικές το Δημοτικού και του Γυμνασίου, ίσως λόγω του υποχρεωτικού χαρακτήρα τους, δεν αποτύπωσαν τα αρχόμενα προβλήματα λειτουργικού αναλφαβητισμού και, ενδεχομένως, δεν κινητοποιήθηκαν εγκαίρως».

Πώς θα αλλάξει το εκπαιδευτικό πεδίο προς όφελος των μαθητών

Γι’ αυτό, η ΑΔΙΠΠΔΕ προτείνει η εκπαιδευτική πολιτική να παρέμβει προληπτικά στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και επανορθωτικά στην Δευτεροβάθμια, με έμφαση στο επαγγελματικό λύκειο.

Στις παρεμβάσεις περιλαμβάνονται η αναδιαμόρφωση του νομοθετικού πλαισίου που διέπει την αξιολόγηση των μαθητών σε όλες τις βαθμίδες, η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στην αξιολόγηση των μαθητών στο πλαίσιο της διαφοροποιημένης διδασκαλίας, καθώς επίσης και η υποστήριξη των εκπαιδευτικών για την περαιτέρω αξιοποίηση του ψηφιακού ανοικτού εκπαιδευτικού περιεχομένου.

Τι σημαίνει ο όρος “λειτουργικά αναλφάβητος”

Το 1978, η Γ.Σ. της UNESCO υιοθέτησε μια νέα προσέγγιση στην προσπάθεια καλύτερης εννοιολογικής περιγραφής του αναλφαβητισμού, εισάγοντας την έννοια του ατόμου που είναι λειτουργικά αναλφάβητο: «Λειτουργικά αναλφάβητο είναι κάθε άτομο που είναι ανίκανο να ασκήσει όλες τις δραστηριότητες για τις οποίες είναι απαραίτητος ο αλφαβητισμός, ώστε να λειτουργεί καλύτερα η ομάδα του και η κοινότητά του και να μπορεί επίσης, ο ίδιος, να διαβάζει, να γράφει και να μετράει, για την προσωπική του ανάπτυξη και για την ανάπτυξη της κοινότητάς του».

Για το ίδιο θέμα το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο τοποθετήθηκε ως εξής: «Λειτουργικά αναλφάβητο είναι το άτομο που δεν είναι σε θέση να γνωρίζει ικανοποιητικά ανάγνωση, γραφή και αριθμητική για να ενταχθεί ως άτομο στην κοινωνία, απολαμβάνοντας πλήρως τα δικαιώματά του».

Tο σχόλιο του Γιώργου Μπαμπινιώτη

Σε δηλώσεις του στον ΘΕΜΑ 104,6 ο ομότιμος καθηγητής Γλωσσολογίας, Γιώργος Μπαμπινιώτης τόνισε ότι «αυτό το έλλειμα γνώσεων συμβαίνει γιατί έχει απαξιωθεί πλήρως το Λύκειο από τη στιγμή που η επίδοση των μαθητών εκεί δεν μετράει πουθενά».

«Είναι πολύ εύκολο να περάσεις από τη μια τάξη στην άλλή και επειδή δεν μετράει στην είσοδο στο Πανεπιστήμιο δεν το λογαριάζει κανείς» πρόσθεσε ο κ. Μπαμπινιώτης.

«Στην τελευταία τάξη του Γυμνασίου και του Δημοτικού υπάρχουν παιδιά που δεν μπορούν να διαβάσουν ένα κείμενο»

Όπως είπε, μάλιστα, «στην τελευταία τάξη του Γυμνασίου και του Δημοτικού υπάρχουν παιδιά που δεν μπορούν να διαβάσουν ένα κείμενο. Τα παιδιά θα έπρεπε να έχουν δυνατότητα ανάγνωσης κειμένου όταν τελειώνουν το δημοτικό».

Ως αιτία των φαινομένων αυτών σημείωσε ότι «ουδέποτε ελέγχουμε αν οι στόχοι έχουν επιτευχθεί στο τέλος του δημοτικού ή του Γυμνασίου με αποτέλεσμα στο Λύκειο να συσσωρεύονται τα προβλήματα».

Σχολίαζοντας, δε, τις πολύ χαμηλές επιδόσεις των μαθητών στη Φυσική είπε ότι «δεν μπορείς να μάθεις ποτέ φυσική σωστά αν δεν περάσεις από εργαστήριο».

Σύμφωνα με τον καθηγητή Μπαμπινιώτη «θα πρέπει η βαθμολογία και στις τρεις τάξεις του Λυκείου να μετράει για την εισαγωγή στα ΑΕΙ και για να γίνεται αντικειμενικά θα πρέπει μια φορά το χρόνο και στις τρεις τάξεις περιφερειακά εξετάσεις».

Παραδέχθηκε, τέλος, ότι «έχουν ευθύνη οι εκπαιδευτικοί στο ότι δεν είναι σωστά καταρτισμένοι αλλά η ευθύνη είναι στο μικρότερο βαθμό επειδή δεν υπάρχει αξιολόγηση ή υποστήριξη ή επιμόρφωση συσσωρεύονται κάποια προβλήματα».